نویسندگان | احمد خامسان,فاطمه نادری,محسن آیتی |
---|---|
نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی |
شماره صفحات | ۲۵۳-۲۸۷ |
شماره سریال | ۱۷ |
شماره مجلد | ۵۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فعالیتهای جاری معلمان برای شخصیسازی یادگیری دانشآموزان در دوره دوم ابتدایی نظام آموزشی ایران در سال تحصیلی 98-1397 بود. این پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند هستند که شیوه انتخاب آنها هدفمند بود. در مجموع با 22 نفر از معلمان مصاحبه شد و به اشباع نظری رسید. ملاک انتخاب 22 نفر اصل اشباع نظری بوده است. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی صورت گرفت و با استفاده از نرم افزار مکسکیودا تحلیل شد. یافتهها در قالب مدل مفهومی به این صورت شکل گرفت: شرایط علی (موجبات و فرصتها)؛ عوامل محوری (عناصر شخصیسازی یادگیری)؛ راهبردها (اقدامات کاربردی معلمان)؛ عوامل زمینهای (زیرساخت-ها)؛ عوامل مداخلهگر: تسهیلگرها (پشتیبانکنندهها) و محدودکنندهها (فاصله معلمان با عملکرد حرفهای)، و در نهایت پیامدها (نتایج شخصی-سازی یادگیری) میباشد. برای روایی و پایایی از روش لینکلن و گوبا که شامل: اعتبار، اعتماد، تأییدپذیری و انتقالپذیری است، استفاده شد. و از نظر روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفت. در پایان یافتههای پژوهش نشان داد معلمان دوره دوم ابتدایی، با عملکرد حرفهای برای شخصیسازی یادگیری دانشآموزان، فاصله زیادی دارند و همچنین معلمان آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت نمیکنند.
tags: معلمان ابتدایی دانشآموزان ابتدایی شخصیسازی یادگیری الگوی برنامه درسی نظریه داده بنیاد