نویسندگان | لیلا طالب زاده شوشتری,عطیه حسن آبادی,احمد خامسان |
---|---|
نشریه | اندیشه های نوین تربیتی |
شماره صفحات | ۲۲۱-۲۲۸ |
شماره سریال | ۱۷ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر اثربخشی بسته آموزشی تنظیم هیجانی گروس بر تعللورزی دانشجویان دختر بررسی شده است. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در دوره کارشناسی و کارشناسیارشد در سال تحصیلی 1397-1396 را شامل میشود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشجویان دختر است که نمره تعللورزی و دشواری در تنظیم هیجان آنها در پرسشنامههای تعللورزی و دشواری در تنظیم هیجان بالا بوده است و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدهاند. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. برای آموزش تنظیم هیجانی از بسته آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه تعللورزی شوارز و دیهل (2000) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و رومر (2004) است. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد نمره آزمودنیها در مرحله پسآزمون در متغیر تعللورزی و دشواری در تنظیم هیجان کاهش یافته و بیانگر این است که آموزش تاثیرگذار بوده است. بر مبنای نتایج، آموزش تنظیم هیجانی میتواند اثربخش باشد و علاوه بر اینکه میزان تعللورزی را در دانشجویان دختر کاهش میدهد، از طریق کاهش دادن دشواری در تنظیم هیجان، باعث تسهیل تنظیم هیجان نیز در دانشجویان میشود
tags: تعللورزی هیجان تنظیم هیجان دانشجویان