| نویسندگان | آرزو پایدارفرد,مریم علی آبادی,زینب نیک نسب |
| نشریه | هنرهای صناعی اسلامی |
| شماره صفحات | 45-63 |
| شماره سریال | ۶ |
| شماره مجلد | ۱ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
منظومة ورقه و گلشاه عَیوقی، ن سخه خطی ارزشمند دوره سلجوقی ا ست که کیفیت تصویرسازی و بازنمایی
دا ستان آن تو سط نگارگر، این ن سخه را ماندگار کرده ا ست. ن سخه ورقه و گل شاه قدیمیترین وکاملترین
نسخه خطی عاشقانه و حماسی اسلامی است که میتوان در آن ریشههای پیوند شعر و نقاشی را باز شناخت،
دلیل انتخاب این نسخخه، تطبیق نگاره ها با داسختان آن اسخت تا بتوان به موفقیت نگارگر در بیان تصخویری
سروده پیبرد. بر این ا ساس، برای برر سی محتوای دا ستان (جنبه های عا شقانه و حما سی،) پیرنگها که
ا ساس دا ستان هستند، مورد توجه قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوای سروده عیوقی
بر اساس نگارهها و پیرنگهای اصلی است تا تطبیق یا عدم تطبیق شعر و نگاره بررسی شود. این پژوهش در
پی پاسخخگویی به این سخواتت اسخت: .1نگارگری نسخخه خطی ورقه و گلشخاه تا هه اندازه بیانگر محتوای
دا ستان و حاوی کدام پی-رنگهای دا ستان ا ست ؟ .2ف ضا سازی نگارهها با توجه به متن نو شتاری هگونه
بوده اسخت؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن اسخت که در این نسخخه مصخور، تمام ویژگیهای نگارگری دوره
سلجوقی، نمود دا شته و پیوستگی ارزشمندی با ادبیات دارد. نگارگر با به ت صویر ک شیدن 71نگاره از ن سخه
کتابخانه موزه توپقاپی ا ستانبول حاوی مهمترین حوادث، شخ صیتها و پیرنگهای ا صلی دا ستان عیوقی،
وفاداری تصخخویر به متن ادبی را نشخخان داده اسخخت. این داسخختان در قال 17پیرنگ اصخخلی طبقه بندی و
مشخص شد که، نگارگر به تبعیت از متن، با حساسیت بسیار به آنها پرداخته و نقاط عطف داستان را در 4پی
رنگ( شالوده) و روایتهای متعدد م صور کرده ا ست. روش تحقیق پژوهش، تو صیفی– تحلیلی و تطبیقی و
روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است
لینک ثابت مقاله