| نویسندگان | هادی براتی,عرفان عربی,هادی پورشافعی |
| همایش | هفتمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره از نگاه معلم |
| تاریخ برگزاری همایش | 2025-07-21 |
| محل برگزاری همایش | بندرعباس |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
در عصر دیجیتال کنونی، شایستگیهای دیجیتال برای معلمان ضروری است تا بتوانند با تحولات فناورانه همگام شده و فرآیندهای آموزشی را به طور مؤثر هدایت کنند. این مقاله مروری به بررسی جامع ماهیت، مؤلفهها، کاربردها، چالشها و راهکارهای ارتقای شایستگی دیجیتال معلمان با استناد به منابع علمی معتبر میپردازد. شایستگی دیجیتال معلمان مفهومی چندبعدی است که شامل دانش و نگرش لازم برای استفاده مؤثر و مسئولانه از فناوری در آموزش است. مؤلفههای کلیدی این شایستگیها شامل سواد اطلاعاتی و دادهها، ارتباط و همکاری دیجیتال، تولید محتوای دیجیتال، ایمنی و شهروندی دیجیتال، و توانایی بهکارگیری فناوری در طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزشی است. برخورداری از این شایستگیها برای بهبود کیفیت تدریس، ارتقای یادگیری دانشآموزان و استفاده مسئولانه از فناوری حیاتی است. ضعف در این زمینه میتواند اثربخشی آموزش و مدیریت کلاس را کاهش دهد. چالشهایی نظیر پیشرفت سریع فناوری و شکاف مهارتی وجود دارد. راهکارهایی مانند پیادهسازی چارچوبهای استاندارد، آموزش مستمر و توسعه زیرساختها پیشنهاد شده است. تقویت این شایستگیها، زمینهساز تحول دیجیتال پایدار در نظام آموزشی خواهد بود.
لینک ثابت مقاله