نویسندگان | هادی پورشافعی,محمدعلی رستمی نژاد,مینا محمد زاده |
---|---|
نشریه | فصلنامه آموزش پژوهی |
شماره صفحات | ۱-۱۵ |
شماره سریال | ۷ |
شماره مجلد | ۲۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده استیم، ایده یادگیری بینرشتهای را شامل میشود که دانش آموزان از طریق یک ترکیب واقعی رشتهها، یاد میگیرند و میتوانند مسائل را در یک زمینه واقعی حل کنند، لذا هدف این مقاله برداشتن گامی در راستای معرفی هر چه بیشتر این رویکرد نوین آموزشی و ارائه تصویری روشن جهت عملیاتی کردن این چارچوب در سیستم آموزشی است. روش این پژوهش مرور نظاممند میباشد. جامعه این پژوهش متشکل از 567 مقاله درباره آموزش استیم است که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در مجلات معتبر علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش، شامل 10 مقاله که بهصورت هدفمند و بر اساس غربالگری در مراحل مختلف، مورد مطالعه عمیق و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از مرور نظاممند و تحلیل کیفی محتوای 10 مقاله مورد مطالعه حاکی از آن است که رویکرد آموزشی استیم شامل تحقیق علمی و فرآیند طراحی مهندسی، یادگیری مبتنی بر مسئله (PBL)، یادگیری مبتنی بر پروژه، رویکرد جنبش سازنده، رویکرد مبتنی بر همکاری و رویکرد توالی است. با استفاده از هر یک از رویکردهای شناساییشده میتوان روش آموزشی استیم را در کلاس درس اجرا نمود و از مزایای این روش آموزش بهره برد.
tags: رویکردهای آموزشی؛ استیم؛ مرور نظاممند