| نویسندگان | هادی پورشافعی,مرتضی کدخدا,علیرضا قاسمی |
| نشریه | رهبری آموزشی کاربردی |
| شماره صفحات | 102-121 |
| شماره سریال | ۶ |
| شماره مجلد | ۲ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل تجارب زیسته راهبران آموزشی از جایگاه، نقش و چالشهای ایشان در نظام آموزشی انجامشده است
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. باتوجهبه ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد، که با مصاحبه عمیق از 16 راهبر آموزشی و تربیتی سال تحصیلی 1402-1403 ، دادههای اخذشده به اشباع رسید. دادههای حاصل از تجارب زیسته راهبران به روش کُلایزی (2002) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و جهت اعتبار یابی از ملاکهای چهارگانه گوبا و لینکن (1985) استفاده شد؛ همچنین از نرمافزار MAXQDA12 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد..
یافتهها: یافتههای حاصل از تجارب زیسته راهبران، در قالب 7 مضمون اصلی " جایگاه و نقش مدیریتی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش اجتماعی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش آموزشی راهبران آموزشی و تربیتی"، " چالشهای مربوط به مسائل مسافتی" چالشهای مربوط به مسائل مالی"، " چالشهای مربوط به مسائل مدرسه" و "سایر چالشها" طبقهبندی گردید.
بحث و نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از تحلیل تجارب زیسته راهبران در این پژوهش نشان میدهد که مجموعهای از وظایف و چالشها پیش روی راهبران آموزشی قرار دارد که با تغییر رویکرد کلی در سیستم آموزشی، قابلکنترل است. لذا باید در رویکردهای کلی سیستم آموزشی تجدیدنظر صورت گیرد.
لینک ثابت مقاله