رزومه


هادی پورشافعی

هادی پورشافعی

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۴۲

رزومه
هادی پورشافعی

دانشیار هادی پورشافعی

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۴۲ |

جایگاه، نقش و چالش های راهبران آموزشی: پژوهشی کیفی

نویسندگانهادی پورشافعی,مرتضی کدخدا,علیرضا قاسمی
نشریهرهبری آموزشی کاربردی
شماره صفحات102-121
شماره سریال۶
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۵
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

چکیده مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل تجارب زیسته راهبران آموزشی از جایگاه، نقش و چالش‌های ایشان در نظام آموزشی انجام‌شده است روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. باتوجه‌به ماهیت پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد، که با مصاحبه عمیق از 16 راهبر آموزشی و تربیتی سال تحصیلی 1402-1403 ، داده‌های اخذشده به اشباع رسید. داده‌های حاصل از تجارب زیسته راهبران به روش کُلایزی (2002) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند و جهت اعتبار یابی از ملاک‌های چهارگانه گوبا و لینکن (1985) استفاده شد؛ همچنین از نرم‌افزار MAXQDA12 به‌عنوان ابزار تحلیل داده‌ها استفاده شد.. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجارب زیسته راهبران، در قالب 7 مضمون اصلی " جایگاه و نقش مدیریتی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش اجتماعی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش آموزشی راهبران آموزشی و تربیتی"، " چالش‌های مربوط به مسائل مسافتی" چالش‌های مربوط به مسائل مالی"، " چالش‌های مربوط به مسائل مدرسه" و "سایر چالش‌ها" طبقه‌بندی گردید. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل تجارب زیسته راهبران در این پژوهش نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از وظایف و چالش‌ها پیش روی راهبران آموزشی قرار دارد که با تغییر رویکرد کلی در سیستم آموزشی، قابل‌کنترل است. لذا باید در رویکردهای کلی سیستم آموزشی تجدیدنظر صورت گیرد.

لینک ثابت مقاله