رزومه


هادی پورشافعی

هادی پورشافعی

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۴۲

رزومه
هادی پورشافعی

دانشیار هادی پورشافعی

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۴۲ |

چالش­ های مراکز پیش­ دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی روستایی: پدیدارشناسی بر اساس مدل کافمن

نویسندگانهادی پورشافعی,میثم غلامپور
نشریهپژوهشهای تربیتی دانشگاه خوارزمی
شماره صفحات1-21
شماره سریال۷
شماره مجلد۴۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

آموزش کودکان پیش‌­دبستانی با توجه به تأثیرات تربیتی و روان­شناختی از اهمیّت ویژه‌­ای برخوردار است. این مهم برای نوآموزان مناطق روستایی به دلیل فقر فرهنگی محیط و در برخی موارد دوزبانگی نوآموزان از اهمیّت ویژه‌­ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک مربیان پیش‌­دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی روستا در مورد چالش­های این مراکز به روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری، کلیه مربیان این مراکز در شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی، در سال تحصیلی 98-1397 بودند. براساس نمونه‌­گیری هدفمند، 17 نفر از این مربیان در این پژوهش شرکت کردند. داده‌­ها­، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختار یافته جمع‌­آوری شدند. تحلیل داده­ها از طریق کدگذاری موضوعی انجام شد. جهت بررسی پایایی نتایج نیز از روش بازبینی توسط مشارکت­‌کنندگان و ممیزان بیرونی استفاده شد. براساس یافته‌­ها؛ نتایج در 4 مقوله اصلی و 11 محور؛ ادراک مربیان از ماهیّت(غیر ضروری و اجباری و مفید اما مزاحم)، چالش­های سطح خرد(چالش­های مرتبط با مربی، محتوا و چالش­های تربیتی)، چالش‏های سطح کلان(چالش­های محیطی، مدیریتی، همکاران و والدین) و سطح فراسوی کلان(نبود پشتیبانی و عدم برنامه­‌ریزی مدون)، دسته‌­بندی شد. در نهایت با توجه به نتایج بهتر است آموزش و پرورش با توجه به اهمیت این دوره نسبت به تربیت مربیان تخصصی در زمینه آموزش کودکان پیش­‌دبستانی و فراهم آوردن ساختار سازمانی مدون برای این دوره نسبت به رفع چالش­های این مراکز به خصوص در مناطق روستایی و مراکز ضمیمه مدارس ابتدایی اقدام کند.

لینک ثابت مقاله