| نویسندگان | هادی پورشافعی,فهیمه جعفری |
| نشریه | مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان |
| شماره صفحات | 91-126 |
| شماره سریال | ۱۸ |
| شماره مجلد | ۳ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در عصر حاضر معلمان به دانشها، مهارتها و نگرشهای جدیدی در تدریس مطالب آموزشی نیاز دارند و این امر با رفتار نوآورانهی معلم میسر میشود. عوامل متعددی در رفتارهای نوآورانهی معلمان اثرگذار است که در این مطالعه نقش انگیزش شغلی در رفتار نوآورانه، با میانجی اشتیاق شغلی معلمان دورهی آموزش ابتدایی شهر بیرجند بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن را کلیهی معلمان دورهی ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1402- 1401 (900 نفر) تشکیل میدهند. از این تعداد 270 نفر براساس جدول مورگان و گرجسی (1970) و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونهی پژوهش تعیین شدند. بدینترتیب که ابتدا شهر بیرجند به سه نقطهی شمال، جنوب و مرکز تقسیم و از هر نقطه مدارسی به صورت تصادفی انتخاب و تمامی معلمان آن مدارس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای رفتار نوآورانهی کانتر (1988)، انگیزش شغلی هرزبرگ (1966) و اشتیاق شغلی سالوناوا و شوفلی (2001) بود. پایایی این پرسشنامهها در مطالعهی حاضر به ترتیب 92/0، 86/0 و 89/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری رگرسیون، تحلیل مسیر در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین انگیزش شغلی و اشتیاق شغلی و همچنین اشتیاق شغلی و رفتار نوآورانه رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد؛ به این معنی که با افزایش انگیزش شغلی، اشتیاق شغلی نیز افزایش مییابد و همچنین سطوح بالای اشتیاق شغلی، ارتقای رفتار نوآورانه را نیز در پی دارد. آزمون سوبل نیز نشان داد اشتیاق شغلی در رابطهی انگیزش شغلی با رفتار نوآورانهی معلمان دورهی آموزش ابتدایی شهر بیرجند نقش میانجی دارد. اثر غیرمستقیم انگیزش شغلی بر رفتار نوآورانه از طریق اشتیاق 49/0 و مثبت است. بدین معنا که افزایش انگیزش شغلی ابتدا سبب افزایش اشتیاق شغلی و به تبع سطوح بالای رفتار نوآورانه میشود.
لینک ثابت مقاله