عوامل حواس‌پرتی دیجیتال دانشجویان در یادگیری الکترونیکی در کرونا

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,حسن ضابط,علی اکبر عجم,نرگس صادقی
همایشپانزدهمین کنفرانس ملی و نهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی (با تاکید بر آینده و یا
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۲-۰۳-۰۹
محل برگزاری همایشسنندج
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

با شیوع پاندمی کرونا در سال 2019 میلادی و به دنبال آن با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، یادگیری الکترونیکی بیش از هر زمان دیگری مطرح شد. یکی از چالش¬های اساسی یادگیری الکترونیکی عدم شکل‌گیری تعاملات دوطرفه بین استاد و دانشجو و بروز پدیده حواس¬پرتی دیجیتال است؛ حواس پرتی دیجیتال در بین دانشجویان در طی سالیان اخیر به ویژه در دوران پاندمی کرونا افزایش یافته است. بنابراین، ضرورت تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی جهت کاهش حواس پرتی دیجیتال دانشجویان مورد انتظار است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی پدیده حواس‌پرتی دیجیتال، شناسایی زمینه‌ها و فنون مدیریت آن در یادگیری الکترونیکی است. روش مرور مطالعاتی از نوع نقلی یا متداول است که با بررسی در پایگاه های داده چون گوگل اسکولار، مگیران، و ... و با جست و جوی کلید واژه هایی چون حواس پرتی دیجیتال، کرونا و... صورت گرفت. نتایج مطالعات بیانگر آن بود که در بیشتر جوامع، دانش لازم درباره حواس پرتی دیجیتال، زمینه ها و فنون مدیریت و کاهش آن در بین دانشجویان کم بوده است. مهم‌ترین علل حواس پرتی دیجیتال دانشجویان عبارت بوداز: مشکلات ارتباطی، نداشتن زیرساخت های فنی مناسب، چندکارگی، اعتیاد به گوشی تلفن همراه، فقدان سواد رسانه ای و دیجیتالی اساتید و دانشجویان. با توجه به اهمیت جایگاه و نقش حواس پرتی دیجیتال در موفقیت تحصیلی دانشجویان در طی یادگیری الکترونیکی، از مهمترین فنونی که انتظار می رود به مدیریت حواس پرتی در طی یادگیری الکترونیکی کمک کند، است.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: حواس‌پرتی دیجیتال، فنون مدیریت حواس‌پرتی، کووید 19، همه گیری، یادگیری الکترونیکی