نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,میثم غلام پور |
---|---|
نشریه | مطالعات برنامه درسی آموزش عالی |
شماره صفحات | ۱۳۹-۱۶۲ |
شماره سریال | ۱۱ |
شماره مجلد | ۲۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پژوهش و توسعه مهارت¬های پژوهشی آن¬ها از اهداف مهم آموزش عالی کشورها می¬باشد در این میان کاهش اضطراب پژوهشی دانشجویان از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان و علل اضطراب پژوهش در دانشجویان تحصیلات تکمیلی می¬باشد. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت، هدف¬ها و سؤالات پژوهش آمیخته و از نوع طرح تبیینی است. این پژوهش ازنظر هدف جزو پژوهش¬های کاربردی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم¬تربیتی و روان¬شناسی دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 97-98 بودند که تعدادشان 214 نفر بود. برای سنجش میزان اضطراب پژوهشی دانشجویان در مرحله اول(کمی) پژوهش از پرسشنامه انکبوزی (2013) استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش(کیفی) با توجه به یافته¬های مرحله اول با استفاده از نمونه¬گیری هدفمند 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند و داده¬ها¬، از طریق مصاحبه¬ نیمهساختار یافته جمع¬آوری شدند. تحلیل داده¬ها از طریق فرآیند کد¬گزاری انجام شد. نتایج مرحله اول نشان داد میانگین اضطراب پژوهشی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. در ادامه و در مرحله دوم پژوهش(مرحله کیفی) عوامل مؤثر بر اضطراب دانشجویان در 5 مقوله اصلی؛ عوامل مرتبط با دانشجو، استاد، دانشکده، نظام آموزشی، جامعه سازمان یافت.
tags: اضطراب، پژوهش، دانشجو، تحصیلات تکمیلی، رویکرد آمیخته