نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,احمد واشقانی فراهانی |
---|---|
نشریه | نوآوری های آموزشی |
شماره صفحات | ۱۵۱-۱۸۴ |
شماره سریال | ۲۰ |
شماره مجلد | ۷۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
آموزش هدایتشدة شناختی یک رویکرد مبتنی بر فراشناخت و استفاده از زبان و مکالمات ریاضی با تأکید بر اکتشاف در آموزش ریاضیات است که به نحوة توسعة درک دانشآموزان از طریق تعامل با سایرین، داشتن حداقل دانش پیشین در مورد یک مفهوم ریاضی اشاره دارد. پژوهش حاضر کاربردی است و با هدف بررسی تأثیر روش آموزش هدایتشدة شناختی بر کیفیت خود راهبری در یادگیری ریاضی و به روش پژوهشهای شبهآزمایشی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک و نمونه موردنظر شامل پنجاه دانشآموز است که به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب و در دو گروه مساوی بهعنوان گروه گواه و کنترل گروهبندی شدند. پس از اجرای پیشآزمون اضطراب یادگیری ریاضی در هر دو گروه، برای گروه آزمایش، کلاس به شیوه آموزش هدایتشدة شناختی، طی پنج جلسه ۴۵ دقیقهای اجرا و کلاس گروه گواه به روش متداول اداره شد. برای بررسی تغییر در مؤلفه خودراهبری در یادگیری ریاضی، از مقایسه توانمندیهای فراگیران در حل مسئلة ریاضی و برای بررسی اضطراب یادگیری ریاضی از پرسشنامة اضطراب ریاضی برای کودکان استفاده شد. برای تحلیل نتایج یادگیری ازنظرات تحلیلی متخصصان آموزش ریاضی و برای تحلیل دادهای پرسشنامه اضطراب از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که روش آموزش هدایتشدة شناختی، خودراهبری در یادگیری را تسهیل کرده است و در کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
tags: آموزش ریاضی روش هدایتشدة شناختی خودراهبری اضطراب ریاضی