نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,سیما قرانی سیرجانی,محسن آیتی,سید حسن قدسی پور |
---|---|
نشریه | روش شناسی علوم انسانی |
شماره صفحات | ۶۹-۸۹ |
شماره سریال | ۲۷ |
شماره مجلد | ۱۰۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
امروزه طراحی برنامه درسی به دلیل تنوع نیازها و علایق فراگیران، محتوا، روشهای یاددهی−یادگیری و تأثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، به یک سیستم پیچیده تبدیل شده و تصمیمگیری در مورد فرایند برنامهریزی درسی و عوامل متأثر بر آن باید مبتنی بر روشهای علمی صورت گیرد. بنابراین شناخت روشهای مناسب و جامع که ما را به سمت تصمیمگیریهای درست سوق دهد، بسیار اهمیت دارد. این مقاله با هدف شناسایی کاربرد روش فرایند تحلیل شبکهای در فرایند تصمیمگیری در برنامهریزی درسی و به روش فلسفی انجام شده است. در این مقاله تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره و تفاوت ساختار سلسلهمراتبی با فرایند تحلیل شبکهای تجزیه و تحلیل شده است. در ادامه، ماهیت برنامهریزی درسی و پیچیدگی تصمیمگیری در این حوزه مطرح و تناسب آن با روشهای جدید تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد که روش تحلیل شبکهای در دامنه وسیعی از حوزه مطالعات برنامه درسی از قبیل تمرکز در برنامه درسی، شناسایی عوامل پیچیده تأثیرگذار در فرایند برنامهریزی درسی، آیندهپژوهی تغییرات برنامه درسی و نیازسنجی آموزشی به پژوهشگران و برنامهریزان کارآمد است
tags: برنامهریزی درسی تصمیمگیری فرایند تحلیل شبکهای