نویسندگان | فائزه دلیری نیا,محمدعلی رستمی نژاد,طالب زندی,محمد اکبری |
---|---|
نشریه | فناوری های آموزشی در یادگیری |
شماره صفحات | ۱۲۳-۱۳۷ |
شماره سریال | ۵ |
شماره مجلد | ۱۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
توجه به محرکهای آموزشی اولین گام در فرایند ادراک و یادگیری است. پژوهشهای متعددی در زمینه سبکهای یادگیری و ترجیحات یادگیری شده است؛ اما پژوهش اندکی در زمینه توجه یادگیرندگان با استفاده از ابزارهای جدید علوم اعصاب شناختی مانند دستگاه ردیابی چشم شده است. هدف پژوهش پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری دیداری در کلاس-های مجازی با استفاده از دستگاه ردیابی چشم است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش شبه آزمایشی، تک آزمودنی با طرح A-B-A استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه سبکیادگیری فلدر و سلومون و دستگاه ردیابی چشمی بود. ابتدا مشارکتکننده با سبک دیداری غالب شناسایی شد؛ سپس با رعایت اصول اخلاقی مشارکتکننده در هر مرحله طی 8 جلسه درکلاس مجازی تحت آموزش قرار گرفت و میزان خیرگی مشارکتکننده به نقاط مختلف دیداری و متنی با دستگاه ردیابی چشمی ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل اندازهگیری تکراری و تحلیل نمودار دیداری و نقشه حرارتی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، که با افزوده شدن عناصر دیداری اعم از دوربین مدرس به بخش محتوایی، توجه یادگیرنده به تمام صفحه افزایش می یابد F(2,14)=5.087,p= 0.022. بر اساس یافته پژوهش حاضر ضروری است در تحلیل اصل تصویر از مجموعه اصول یادگیری چندرسانهای به متحرک بودن تصویر مدرس و تفاوتهای فردی یادگیرندگان مانند سبکهای یادگیری آنان توجه شود.
tags: سبکیادگیری دیدای؛ توجه؛ کلاس مجازی؛ ردیابی چشم؛ اصل تصویر