تأثیر یادگیری ترکیبی مبتنی بر رسانه‌های دیجیتال بر صلاحیت‌های یادگیری مادام‌العمر دانشجویان

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,ثریا رودی علی ابادی,محسن آیتی
نشریهفصلنامه آموزش پژوهی
شماره صفحات۱۸-۳۲
شماره سریال۹
شماره مجلد۳۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی بر صلاحیت‌های یادگیری مادام‌العمر دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1398- 1397 که تعداد آن‌ها 214 نفر است، بودند. نمونه پژوهش از دانشجویان درس کاربرد مقدمات کامپیوتر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. تعداد اعضای نمونه 60 نفر بودند که در گروه آزمایش و گروه کنترل 30 نفر، به‌طور تصادفی قرار گرفتند. آموزش به روش ترکیبی برای گروه آزمایش و برای گروه کنترل به روش معمول ارائه شد. برای گردآوری داده‌های از آزمون صلاحیت‌های یادگیری مادام‌العمر هرسن و اوزون‌بویلو استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نیز نشان داد روش ترکیبی تفاوت معناداری در صلاحیت‌های یادگیری مادام‌العمر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرده است و دلائل آن را می‏توان در فرهنگ یادگیری، منابع و امکانات و الگوی بکار گرفته شده برای یادگیری ترکیبی جستجو کرد.

لینک ثابت مقاله

tags: صلاحیت‌های یادگیری مادام‌العمر؛ یادگیری ترکیبی؛ صلاحیت دیجیتال