نگاهی به صلاحیت حرفه ای معلمان از منظر نوع استخدام

نویسندگانعلی عسگری,ملیکا عالیشان
همایشدهمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارافرینی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۹-۱۱
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

امروزه تغییرات عمیق در ساختار، برنامه درسی، جمعیت دانشآموزی، هویت حرفهای معلمان را دچار بحران نموده است. فقدان صلاحیتهای مرتبط برای برخورد با موقعیتهای جدید باعث شده بسیاری از معلمان هویت حرفهای خود را در تنگنا ببینند، علاوه بر این موارد فشارهای داخلی برای پذیرفتن مسئولیتهای جدید توسط معلمان، بین معلومات و تجارب و دانشهای قبلی آنان فاصله انداخته و بحران هویت را عمیقتر و بیشتر نموده. ازآنجاکه معلمان نقش کلیدی در بهبود نظام آموزشوپرورش دارند به کار گماردن تواناترین و شایستهترین افراد برای حرفه معلمی حیاتیترین مسئله است. بیان شد که کارایی هر سازمان بیشتر از هر چیزی به منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی بستگی دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی بر اساس نوع استخدام آنها در آموزشوپرورش (دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارتآموزان ماده )28انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی - تحلیلی و از نوع کتابخانهای و اسنادی میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که صلاحیت حرفهای دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان در سطح بالاتری نسبت به مهارتآموزان ماده 28قرار دارد که برای رفع این مسئله و اثربخشی تمامی معلمان برنامهریزی جهت آموزشهای مفید و زمانبندیشده برای معلمان اثربخش خواهد بود، درصورتیکه پذیرفتهشدگان آزمونهای استخدامی در ابتدای امر آموزشها را بهطورجدی دنبال کنند و خودشان را به یادگیری و پیشرفت در کارشان ملزم کنند میتوان انتظار داشت که سطح صلاحیتهای تمامی معلمان باهم برابری کند.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: صلاحیت حرفهای، صلاحیت حرفهای معلمان، دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، مهارت آموزان ماده 28