ترکیب ویژگی برنامه درسی تربیت دینی با توجه به قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان: فرا ترکیب بر اساس مدل اروین

نویسندگانعلی عسگری,میثم غلام پور,زینب سرزهی,علی مهدوی فرد
نشریهآموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث
شماره صفحات۱۲۷-۱۴۸
شماره سریال۷
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

تربیت دینی فراگیران با توجه به تأثیرات آن بر هویت انسانی و سبک زندگی آینده افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان توجه به مبانی قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) راهنمای خوبی برای تربیت دینی فراگیران می‌باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تبیین ویژگی برنامه‌درسی تربیت دینی فراگیران با توجه به قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فراترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 73مقاله و پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی درباره تربیت دینی فراگیران از منظر قرآن و سیره تربیتی معصومان(ع) است که بین سال های 1388 تا 1399شمسی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش شامل22 مقاله و پایان‌نامه است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده‌ها انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده-اند. : بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، مؤلفه‌های تربیت دینی فراگیران از منظر قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) در 8 بُعد و 28 عامل طبقه‌بندی شدند. این ابعاد شامل ویژگی اهداف، محتوا، مربی، متربی، محیط، روش‌های یاددهی- یادگیری، ارزشیابی و عوامل مؤثر بر برنامه درسی تربیت دینی فراگیران می‌باشد. برنامه‌ریزان درسی با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها برای عناصر برنامه درسی تربیت دینی و عوامل مؤثر بر آن می‌توانند به طراحی و تدوین بهتر برنامه‌های درسی تربیت دینی بپردازند.

لینک ثابت مقاله

tags: تربیت دینی قرآن کریم سیره تربیتی معصومان(ع) فراترکیب