ضرورت آموزش و استفاده از والدین در شناسایی و هدایت دانش آموزان با استعداد (طرح شهاب)

نویسندگانمحسن آیتی,محمد علی پور
همایشسومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۳-۰۱
محل برگزاری همایشمشهد
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

مقدمه: دانشآموزان با استعداد و تیزهوش، نخبگان آیندهساز کشور هستند. شناسایی و هدایت این دانشآموزان یکی از رسالت های مهم نظام آموزشی است. در ایران طرح شهاب جهت شناسایی و هدایت این دانشآموزان اجرا شده است، در این طرح معلم نقش محوری را دارد و شناسایی دانش آموزان صرفا برعهده معلمان است. مطالعات تطبیقی نشان می دهد وجود یک منبع جهت شناسایی و هدایت کافی نیست و والدین می توانند نقش بسزایی در امر شناسایی و هدایت دانشآموزان با استعداد داشته باشند. هدف از این پژوهش بررسی نقش والدین در شناسایی و هدایت دانشآموزان با استعداد برتر و تیزهوش است. روش شناسی: روش این پژوهش توصیفی مروری است و از منابع کتابخانهای و پژوهشهای قبلی استفادهشده است. در این مقاله – سعی شده که در زمینه مفهوم شناسی تیزهوشی، با استعدادی و مفاهیم مرتبط با آنها، ویژگیهای دانشآموزان با استعداد و تیزهوش، نقش والدین در شناسایی و هدایت دانش آموزان و ضرورت آموزش به والدین در راستای امورات دانشآموزان با استعداد اطلاعاتی ارائه شود. یافتهها: نتایپ و یافتهها نشان میدهد که با توجه به اینکه دانشآموزان از ابتدای کودکی و بیشتر اوقات خود را در خانه سپری میکنند، والدین میتوانند در ترسیم ویژگیها و استعداد فرزندشان نقش بسزایی داشته باشند. ازآنجاییکه طرح شهاب به دنبال شناسایی دانشآموزان با استعداد است، باید نظر والدین همراه با سنجش معلم، معیاری برای شناسایی قرار بگیرد. همچنین در مرحله دوم والدین باید زمینه هدایت این استعدادها را برای فرزندان خود فراهم نمایند و از آنها حمایتهای معنوی، عاطفی و مادی نمایند. در جامعه مدرن امروزی، برخورد با دانشآموزان با استعداد بهصورت فعالانه و صبورانه ضرورت دارد و آموزش والدین در جهت هدایت و حمایت از دانشآموزان با استعدادشان ضرورتی انکار ناپذیر است، تا فرصت آشنایی با این دانشآموزان و ویژگیهای شخصیتی آنها فراهم شود تا والدین به توانایی شناخت و درک بهتر مشکلات این دانشآموزان برسند. بحث ونتیجهگیری: شناسایی وهدایت دانشآموزان با استعداد در مدارس نمیتواند صرفا براساس نظرمعلمان صورت بگیرد و میبایست از منابع وابزارهای دیگر مانند والدین استفاده گردد تا امر شناسایی و هدایت دانشآموزان مستعد بهتر صورت گیرد. لذا می بایست در حوزه طرح ملی شهاب، ابزاری جهت دریافت نظر والدین در حوزه استعدادهای فرزندانشان طراحی شود، که تحلیل داده های آن، در کنار نظر معلم معیاری برای سنجش استعداد دانش آموزان باشد یا معلمان مجری طرح شهاب از نظر والدین در خصوص استعداد فرزندانشان در طرح شهاب کمک بگیرند و نظر آنها را دریافت و به کار بندند.در حوزه آموزش طرح شهاب به والدین، می بایست کتابی تدوین گردد و برای آنها کارگاههایی غنی برگزار گردد، تا با نحوه چگونگی شناسایی و هدایت این دانشآموزان آشنا شوند.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: والدین، طرح شهاب، دانش آموزان، استعداد برتر.