نویسندگان | محسن آیتی,میثم غلام پور |
---|---|
نشریه | نامه آموزش عالی |
شماره صفحات | ۱۴۷-۱۶۹ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۴۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف واکاوی دلالتهای نظریه تعاملگرایی نمادین در عناصر برنامه درسی انجام گرفت. از روش کیفی «جستار نظرورزانه» و از ابزار «بررسی مستندات» بهمنظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. مبانی نظری، نظریه تعاملگرایی نمادین، مطالعه و بررسی و دلالتهای آن در عناصر برنامه درسی از منظر میلر (هدفها، دانشآموز، معلم، روش یاددهی و یادگیری، ویژگیهای محیط آموزش و ارزشیابی) استخراج شد. بر اساس یافتهها هدفهای برنامه درسی باید پویا، کثرتگرایانه، انعطافپذیر، تعاملی و واقعگرایانه باشد. فراگیر فعال، مسئول یادگیری خود، مشارکتکننده در یادگیری و تعاملگرا است. معلم باید؛ فراهمکننده تجارب، مشارکت پذیر و تسهیلگر باشد. روش یاددهی- یادگیری تعاملی، فرایندمحور و مبتنی بر مشارکت است. محیط یادگیری؛ پذیرا، غنی و چالشبرانگیز، پویا و غیر ایستا، صمیمی و شخصی است و ارزشیابی برنامه درسی با روشهای سنجش عملکردی، فرایندمحور، توجه به دادههای کمی و کیفی و اجتماعمدار انجام میگیرد.
tags: نظریه تعاملگرایی نمادین برنامه درسی آموزش و تعامل