بررسی میزان همبستگی نظرات معلمان و والدین در خصوص استعداد دان شآموزان )طرح شهاب (

نویسندگانمحسن آیتی,محمد علی پور,فائزه سورگی
نشریهرویش روانشناسی
شماره صفحات۱۸۹-۱۹۸
شماره سریال۸
شماره مجلد۹
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

در طرح ملی شهاب که به‏منظور شناسایی استعداد دانش‏آموزان در مدارس ابتدایی اجرا می‏شود، تنها نظر معلم به عنوان ملاکی برای استعدادبرتر بودن است، درحالی‏که تجربیات سایرکشورها نشان می‏دهد که می‏بایست از منابع متنوعی همچون نظر والدین استفاده نمود؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی همبستگی نظر معلمان و والدین در خصوص استعداد دانش‌آموزان است تا اطلاعات لازم برای گسترش منابع اطلاعاتی و استفاده از ابزار طرح شهاب را فراهم آورد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان و والدین دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند است که نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای-طبقه ای و طبق جدول مورگان تعداد 364 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، چک‌لیست استاندارد طرح شهاب بوده که روایی و پایایی این چک‌لیست‌ها در پژوهش آزادگان (1394) تائید شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون انجام گردید. یافته‌های پژوهش نشان‏ داد که در حوزه‌های استعدادی حرکتی-ورزشی، اجتماعی، فرهنگی-دینی، ریاضی، کلامی و استعدادکلی دانش‌آموزان، بین نظر معلمان و والدین همبستگی معناداری وجود دارد و در سایر موارد همبستگی وجودندارد. همچنین والدین نسبت به معلمان در تمامی حوزه‌های استعدادی امتیاز بیشتر به فرزندان خود داده‌اند. نتیجه پژوهش مبنی بر نبود یا پایین بودن اتفاق نظر در برخی از حوزه‌های استعدای بین نظر معلم و والدین، نشان‌دهنده آن است که یا معلمان و والدین برداشت یکسانی از پرسش‌های چک لیست‌های استعدادی ندارند و یا مشخصات ابزار به گونه‌ای است که برای استفاده معلمان و والدین به طور یکسان می‌بایست مورد تجدید نظر و یا اصلاح قرار گیرد

لینک ثابت مقاله

tags: استعداد| طرح شهاب| معلمان| والدین ،