نویسندگان | محسن آیتی,میثم غلام پور |
---|---|
نشریه | پژوهش نامه زنان |
شماره صفحات | ۷۷-۱۰۰ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۳۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف کاوش دلایل ترک تحصیل یک دانشآموز دختر روستایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی میباشد. این پژوهش بر روی یک دانشآموز دختر روستایی که ترک تحصیلکرده، متمرکز شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبههای روایتی نیمه ساختاریافته و یادداشت میدانی استفاده شد. در فرآیند تحلیل از روشهای تحلیل روایتها و کدگذاری استفادهشده است. در تحلیل روایتها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین (1990) کمک گرفتهشده است. یافتهها نشان میدهد که مقوله مرکزی در ترک تحصیل این دانشآموز فقر محیطی(محیط خانوادگی و آموزشی روستا) میباشد، که تحت تأثیر عوامل متعددی چون؛ فقر اقتصادی، بیسوادی والدین، تبعیض جنسیتی، اشتغال دانشآموز در خانه، فاصله تا مدرسه و مختلط بودن مدرسه قرار دارد؛ همچنین زمینههایی همچون؛ باورهای فرهنگی روستا، استفاده از سرباز معلم و تاثیر گروه همسالان در کنار شرایط علّی بر پدیده مؤثر بودهاند. این عوامل تحت تأثیرساختار متمرکز نظام آموزشی موجب ترک تحصیل دانشآموز میشود.
tags: ترک تحصیل دانش آموز خانواده روستا و نظام آموزشی