نویسندگان | محسن آیتی,میثم غلام پور,احمد واشقانی فراهانی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه اخلاق |
شماره صفحات | ۱۲۹-۱۵۰ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۴۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده: (۱۷۴ مشاهده) پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و تعیین میزان توجه به این مؤلفهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی ـ قیاسی استفاده شده است. بدین منظور واحد تحلیل، تمامی جملات اسناد بالا دستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران میباشد. ابزار تحلیل محتوا، چک لیست تحلیل محتوای نگارنده بوده است. براساس یافتهها، مرحله اول مؤلفههای تربیت اخلاقی دانشآموزان در دو طبقه مفاهیم اخلاقی عام (مشتمل بر ابعادِ اخلاق عمومی و پایه، اخلاق اجتماعی، فردی، اقتصادی و اخلاق سیاسی) و مفاهیم اخلاقی خاص (مشتمل بر ابعادِ مؤلفههای اخلاقی مرتبط با مهارتهای زندگی، مهارتهای حرفهای دانشآموزی و اخلاق هنری و زیباشناختی) سازمان یافت. همچنین در مرحله دوم میزان توجه به هرکدام از مؤلفههای تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شد.
tags: تربیت اخلاقی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اسناد بالا دستی، تحلیل محتوا