تبیین چیستی و چرایی نقشهبرداری برنامه درسی برای معلمان ابتدایی

نویسندگانمحسن آیتی,سیده ملیحه حسینی,علی حسینی خواه,مجید علی عسگری
نشریهمطالعات برنامه درسی آموزش عالی
شماره صفحات۲۵۵-۲۹۲
شماره سریال۱۸
شماره مجلد۷۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

چکیده: هدف مقاله، تبیین چیستی و چرایی نقشهبرداری برنامه درسی در مقطع ابتدایی است. این پژوهش به روش سنتزپژوهی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مقالات علمی معتبر بین سالهای 1444 تا 1417 است . از جستجوی اولیه 144 مقاله و سند در حوزه نقشهبرداری برنامه درسی بهدست آمد. پس از بررسی در نهایت » معتبربودن « و » کیفیت « چکیده اسناد با توجه به دو معیار 94 سند جهت تحلیل باقی ماند. روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحله اشباع ادامه یافت. طبق یافتههای بهدست آمده نقشهبرداری عناصر و « برنامه درسی از 1 بُعد و 71 مضمون تشکیل شد. بُعد با 2 مضمون )اهدف/ سؤالات اساسی، » مؤلفههای نقشهبرداری محتوای سازمان یافته و معنیدار، مهارتها/ فرآیندهای اساسی، تکالیف سنجشی/یادگیری، زمانبندی( که از میان عناصر ذکر شده، نقشهبرداری برنامه درسی توجه ویژهای به عنصر مهارت محوری به دلیل نبود » ادراک پایدار « و » طراحی « دارد و دو عنصر مزایا « زیرساختهای لازم در نظام آموزشی ایران حذف شدند. بُعد با 1 مضمون )توسعه فرهنگ مشارکت، » و کاربردهای نقشهبرداری ارتقای مدیریت دانش، زمینه حرفهای شدن، شفافیت دروس برنامه درسی، تصویرسازی هوشمند، انعطافپذیری، تقویت و توسعه فرآیند یاددهی و یادگیری( کشف شد. بیشترین تأکید در مزایا این است که نقشهبرداری برنامه درسی باعث توسعه فرهنگ مشارکت میشود.

لینک ثابت مقاله

tags: نقشه برداری برنامه درسی، سنتزپژوهی، معلمان ابتدایی