نویسندگان | محمد اکبری,محمد محمودی,محسن آیتی |
---|---|
نشریه | برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور |
شماره صفحات | ۱۵-۲۳ |
شماره سریال | ۳ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی شاخص¬ها و مؤلفه¬های آمادگی یادگیری مادام العمر فراگیران انجام گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و روش سنتز پژوهی است. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند(374 مقاله) پیرامون حوزه موضوعی در پایگاه¬های تخصصی و علمی ارائه شده¬اند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند، مشتمل بر 30 مقاله است. پس از تحلیل کیفی پژوهش های منتخب، عوامل کلیدی یادگیری مادام العمر در 4 بُعد، 13 عامل و 56 مقوله، شامل بعد فردی (توانمندی¬های مبتنی بر خود، نگرش نسبت به پویایی دانش و شخصی¬سازی فرآیند یادگیری)؛ بعد میان فردی (ارتباط پذیری و شبکه¬سازی، مسئولیت پذیری یادگیرنده و درک تعاملات شناختی)، عوامل برنامه¬ای (صلاحیت¬های دیجیتال، توجه به اصول نوآوری، ایجاد گستره باز انتخابی) و عوامل راهبردی (توجه به راهبردهای فرهنگی در یادگیری، حرفه محوری و تاکید بر یادگیری کارآمد، استفاده از راهبردهای یادگیری مستقل و توجه به سازنده گرایی در برنامه درسی) مورد سازمان¬دهی قرار گرفت.
tags: آمادگی یادگیری مادام¬العمر، آموزش، برنامه درسی