| نویسندگان | محمد اکبری,محمد محمودی,محسن آیتی |
| نشریه | نظریه و عمل در برنامه درسی |
| شماره صفحات | 517-558 |
| شماره سریال | ۱۲ |
| شماره مجلد | ۲۳ |
| ضریب تاثیر (IF) | 0.214 |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی جاری یادگیری مادامالعمر در دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، دانشجویان و مدیران دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود، که با شیوه نمونهگیری هدفمند و از نوع ملاک محور، 29 نفر برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. بهمنظور اعتبارسنجی و تأمین روایی و پایایی یافتههای پژوهشی از معیارهای 4 گانه لینکن و گوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده بیست مفهوم محوری بود، که با توجه به مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین (2008) در قالب، پدیده محوری پژوهش (برنامه محوری و ضعف در فرهنگسازی یادگیری مادامالعمر)، شرایط علی (ضعف اجرایی و آموزشی دانشگاه، غفلت از فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر، ضعف دانشجویان در یادگیری خود راهبر)، راهبردها (فراهمسازی زیرساختی، پروژه محوری و استفاده از رویکردهای فعال یادگیری، تأکید بر فرایند مدیریت دانش دانشجویان، شبکهسازی و تعامل میان اساتید)، عوامل زمینهساز (فردی، دانشگاهی و فرا دانشگاهی)، عوامل تسهیل گر (پشتیبانی و حمایت سازمانی، توجه به برنامه درسی سازنده گرا و تعاملات و ارتباطات)، عوامل محدودکننده (بیتوجهی به مکانیسمهای مدیریتی در یادگیری مادامالعمر، عدم توجه به پویایی محیطی در دانشگاه) و پیامد (ضعف تخصص و خود راهبری دانشجو معلمان در فرایند ارتقا ظرفیتهای یادگیری) سازماندهی شد.
لینک ثابت مقاله