نویسندگان | هادی پورشافعی,حسین خسروی,فاطمه طاهرپور |
---|---|
نشریه | مطالعات روان شناسی تربیتی |
شماره صفحات | ۲۹-۵۰ |
شماره سریال | ۱۶ |
شماره مجلد | ۳۶ |
ضریب تاثیر (IF) | 0.167 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
این پژوهش با توجه به میانجیگری سرمایه روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند، به بررسی نقش نشاطکاری در رفتار نوآورانه پرداختهاست. روش پژوهش توصیفی و از نوع 6921 که - همبستگی است. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 29 شامل 6055 نفر که با استفاده از نمونهگیری طبقهای 951 نفر انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشاطکاری شایروم ) 9552 (، سرمایه روانشناختی لوتانز ) 9559 ( و رفتار نوآورانه کانتر 5 و /16 ،5/ 6211 ( میباشد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 26 ( 5/11 برآورد گردید. نتایج نشان داد که روابط بین متغیرها معنیدار است و مؤلفههای نشاطکاری حدود 22 درصد واریانس مربوط به رفتار نوآورانه، 29 درصد واریانس مربوط به سرمایه روان- شناختی و سرمایه روانشناختی 22 درصد واریانس رفتار نوآورانه را پیشبینی میکند. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی ایفا میکند؛ بنابراین با بهبود نشاطکاری معلمان در محیط کار و تأثیر مثبتی که نشاط بر سرمایه روانشناختی آنان دارد، رفتار نوآورانه آنان بهبود خواهد یافت.
tags: سرمایه روانشناختی، رفتار نوآورانه، معلمان دوره ابتدایی، نشاط کاری