شناسایی عوامل کلیدی موفقیت دوره‌های MOOC : سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,میثم غلام پور,هادی پورشافعی
نشریهپژوهش های برنامه درسی
شماره صفحات۱۳۹-۱۶۲
شماره سریال۹
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیّت موک‌ها در آموزش و ارائه الگوی جاری عوامل مؤثر بر موفقیّت آن‌ها می باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(374 مقاله) که از سال 2010 تا 2018 در مورد موک‌ها در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش 47 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، عوامل کلیدی موفقیت دوره‌های آموزشی موک در 5 بُعد، 15 عامل و 46 مقوله شامل بعد تعامل(ارتباطات متنوع، مدیریت بحث و ویژگی ارتباطات)؛ بعد مشارکت(انگیزش، آموزش متنوع، تسهیلات و ویژگی دوره)؛ بعد سیستم مدیریت(مدیریت یادگیری و مدیریت محتوا)، بعد استاندارپذیری(صحت و اصالت، پشتیبانی و طراحی ساختار) و بعد زمینه‌ای (نگرش اجتماعی، مهارت و فناوری)، طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد برای ایجاد دوره‌های اثرگذار موک باید زمینه تعاملات و مشارکت فراگیران را مهیا ساخت، سیستم‌های مدیریت مناسب را طراحی؛ به استانداردهای موجود توجه و زمینه نگرش مثبت به اینگونه آموزش‌ها را در بین مؤسسات آموزشی و آحاد جامعه فراهم آورند.

لینک ثابت مقاله

tags: موک عوامل موفقیت سنتزپژوهی الگوی روبرتس